Sökmotoroptimering

Även om du har en grym webbdesign och en intressant hemsida, så betyder det inte så mycket om du inte får några besökare. Folk söker ju gärna efter det de letar efter på Google. Så det är där du vill synas. Det kan du göra genom att satsa en del på SEO eller sökmotoroptimering.  Genom att göra rätt sorts SEO kan du snabbt nå ut till rätt målgrupp så väl som till potentiella kunder, som vill köpa dina varor eller tjänster.

Inom SEO är det en del att tänka på. Därför är det många som gärnas anlitar en mediabyrå eller liknande för att göra denna åt sig. SEO står för engelskans Search Engine Optimisation. Det är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker som man kan använda sig av för att få en hemsida att synas högt upp i sökningar på sökmotorer som Google.

Bland annat gäller det att placera sökord och sökbegrepp på rätt sätt. Ju bättre SEO du har gjort, desto bättre rankar din sida, alltså att den kommer högre upp i sökresultat på Google och i andra sökmotorer. Större relevans på sökord ger bättre chans att nå din exakta målgrupp.

SEO kan delas in på två olika sätt. Dels finns det som heter ”on site” som handlar om strukturen på webbplatse. Sedan finns även ”on page” som är optimering av enskilda sidor samt ”off page” som mest handlar om att få länkar från andra webbplatser.

Sökmotoroptimering är ett av de mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra en hemsida eller webbplats på.

13 dec 2020